THE RISE OF CORTEIZ

En tidslinje der dækker CORTEIZ opstart og rejse gennem modeindustrien. 

2017

CORTEIZ RULES THE WORLD

Clint Ogbenna, bedre kendt som Clint419 på insta, startede sin moderejse i 2017 fra meget beskedne rammer i Nordlondon. Som studerende, der boede på sin søsters sofa, trykte han sine første Corteiz sweatshirts i et lille soveværelse og solgte dem gennem en privat Instagram profil. Allerede fra begyndelsen var hans tilgang utraditionel. Små hemmelige drops bag kodeordssikrede webshops og et stærkt symbolsk Alcatraz-logo, der signalerede oprør mod systemet. Uden reklamer og PR-maskineri skabte han hype gennem word of mouth, personlige interaktioner og kreative guerilla events. Det markerede startskuddet på en rejse, der hurtigt gjorde Clint til en central figur i britisk streetwear og en stemme for en ny generation af modeentreprenører.
Photo from @Clint419 on Instagram - https://www.instagram.com/clint419/
Skaermbillede_2025-09-08_kl

2019-2020

DE FØRSTE DROPS

Det første Corteiz drop består af den ikoniske ''Alcatraz'' tee, som også blev udgivet senere hen. Den første trøje, ligesom den nye udgivelse, inkluderer Corteiz branding, et billede af berygtet Alcatraz fængsel, samt deres ''Rules The World'' slogan.
De første eksklusive drops sker gennem private links og SMS-koder. Kollektionerne sælger øjeblikkeligt ud og skaber en kultfølelse blandt fans.
Corteiz-Alcatraz-OG-Black-Yellow-Tee-cQ79hcL4BYSBuSF6JETgghzawW0lLz

2022

GUERILLA MARKETING

Corteiz bliver kendt for deres unikke markedsføring. QR-koder på vægge, hemmelige lokationer og “boiler room” stemning ved deres events.

Udover deres eksploderende popularitet, kom Corteiz også i juridiske problemer i 2021. Nike producere nemlig en sneaker ved navn Cortez, og mente at der var tale om kopiering. Sagen gik i Corteiz's retning, men de endte alligevel med en mindre bøde på £1.850.

I januar 2022 lancerede Corteiz “Da Great Bolo Exchange,” hvor folk kunne bytte luksusjakker mod en Corteiz‑puffer. Alle donerede jakker gik til hjemløse og en lokal madbank. Senere på året holdt de en “99p Market Stall” popup, hvor deres cargos blev solgt for nøjagtigt 99 pence, ingen byttepenge, og over 2000 dukkede op.


Photos from @Clint419 on Instagram - https://www.instagram.com/clint419/
Skaermbillede_2025-09-08_kl
Skaermbillede_2025-09-08_kl
2023

FRA RETSSAG TIL SAMARBEJDE

I 2023, blot 2 år efter deres juridiske problemer, lancerer Corteiz tre versioner af Nike Air Max 95: Sequoia (London), Pink Beam (New York) og Aegean Storm (Paris). Samme år afholder de også de legendariske “jail drop” events, hvor hundreder løber gennem gaderne i jagten på Corteiz-varer. Udover deres Nike samarbejde, blev der også udgivet en kollektion med det legendariske streetwear brand Supreme.

2024-2025

GLOBAL STATUS, huarache & HONEY BLACKS

I 2024 bliver Corteiz bæret af store navne som Central Cee og Drake. Brandet cementerer sig som et af tidens mest indflydelsesrige streetwear-mærker, og bliver kun større og større.
I 2025 udvider Corteiz sit univers med både nye tøjkollektioner og fodtøj, heriblandt de super populære Air Max 95 ''Honey Black''. De eksklusive releases sælger ud på få minutter og bekræfter CRTZ som et brand, der dominerer streetwear på globalt plan.